После беглого обзора Юрием Красновым дорожной обстановки в трех ближайших странах (Литве, Польше и Украине) в редакцию обратился водитель-дальнобойщик, который ежегодно проезжает по трассам Западной Европы около 150 тысяч километров. Он предложил чуть подробнее рассказать о скрытом контроле полиции, требовании к пешеходам и светофорах, которые «наказывают» за превышение скорости. В общем, о разнице между «тут» и «там».
В редакцию Onliner обратился Андрей, который работает водителем-дальнобойщиком уже много лет. Раньше он много ездил по дорогам России, Беларуси, Казахстана, но в последнее время работает исключительно в Европе. Сейчас живет в Польше, имеет там вид на жительство, но на родине принципиально разговаривает только на белорусском языке.
— У нас у нямецкай фірме працуюць румыны, балгары, літоўцы і пара немцаў, — говорит Андрей. — У службовы час размаўляем на нямецкай мове, а, напрыклад, на кухні хто як хоча. Бо павінна так быць! У школе вучыўся па-беларуску, дома размаўлялі альбо па-польску, альбо па-беларуску. Калі паступіў у лідскі тэхнікум, палова студэнтаў размаўляла па-беларуску. Мне, на жаль, у Германіі па-беларуску няма з кім пагаварыць, а ў Беларусі я заўсёды размаўляю на роднай мове.
Принципиальную позицию не ездить восточнее Беларуси объясняет тем, что хочет иметь возможность безопасно переночевать в кабине, приехать на паркинг, где есть душ и имеются другие признаки цивилизации.
— Зразумела, у мяне былі беларускія правы. У Польшчы іх прызнаюць, але трэба было пачакаць паўтара месяцы, каб выдалі польскі аналаг, — наш собеседник отвечает на вопрос о получении необходимых для работы документов. — Гэта была не проста фармальнасць. Палякі зрабілі запыт у Беларусь, цікавіліся, ці атрымліваў я такі дакумент. Таксама яны спыталі, ці спынялі мяне калі-небудзь за ваджэнне ў нецвярозым стане. Інакш правы на кіраванне грузавым транспартам мне без праходжання ідыётэнтэста не далi б.
Поскольку у Андрея документы были в порядке, он вскоре перешел на следующий уровень — предстояло выполнить специальные психологические тесты. Это обязательная процедура для всех, кто хочет управлять большегрузным или специальным транспортом.
За границей трактор, фуру или погрузчик воспринимают как оружие, которое в неумелых руках может выстрелить.
— Толькi не блытайце псіхатэст са звычайным медаглядам, — предупреждает водитель. — Што гэта такое? Па-першае, правяраюць светадчуванне ў цемры. Па-другое — рэакцыю і ўважлівасць. Па-трэцяе — бінакулярны зрок. Гэтая дзіўная працэдура доўжыцца каля дзвюх-трох гадзін.
Раз зашла речь про идиотентест, то решили затронуть и эту любопытную тему. Ранее на Onliner вышла большая публикация, посвященная развеиванию мифов относительно этой дорогой процедуры.
Андрей подтверждает, что идиотентест чрезвычайно эффективная мера, к которой прибегают в определенных ситуациях:
— Калі чалавек сеў п’яны за руль, магчыма, у яго з галавой нешта не так. Акрамя санкцый (штраф, пазбаўленне праў) чалавек павінен прайсці платную кансультацыю ў псіхіятра. Спецыяліст адкажа, можа кiроўца зноў сесці п’яным за руль ці не. Пры негатыўным сцэнарыі тэрмін пазбаўлення можа быць працягнуты.
Во время мучительной и дорогостоящей процедуры человека, пытающегося вернуть водительские права, регулярно заставляют сдавать анализы на алкоголь и наркотики.
Его могут даже вызвать вечером в выходной день и попросить пройти медосвидетельствование. Если будет выявлено опьянение, то вернуть удостоверение в скором времени не удастся.
Бóльшая часть разговора была посвящена именно организации контроля. Общее мнение гостя рубрики такое: «На дарозе паліцыі не бачыш, але толькі хто парушыць, як яна адразу з’яўляецца».
— У Еўропе больш праводзіцца скрыты кантроль, — считает Андрей. — Раз я сам ехаў ноччу, стаміўся і было цяжка. Раптам паліцыя. Паказалі ехаць на паркоўку, там праверылі. Сказалі, што трэба спыніцца і адпачыць, бо мая машына віляла па дарозе.
Особенно дальнобойщик удивляется тому, как полиция реагирует на сигналы, поступающие от обычных граждан:
— Там паліцыя павінна адрэагаваць на сігнал ад звычайнага чалавека. Напрыклад, неяк я спыніўся на паркінгу каля Нюрнберга, стаў вячэраць і вырашыў выпіць піва. Вокны былі апушчаны, бо было лета. Неўзабаве прыбыла паліцыя і стала ля майго аўтамабіля. Нейкі час чакала і з’ехала. А праз паўгадзіны з’явіўся новы патруль.
Толькі пасля я зразумеў, што нехта ўбачыў кіроўцу, які піў піва, і паведаміў. А паліцыя гэтак кантралявала.
Другой характерный пример связан с тем, как в Германии демонстрируют, что законы и решения правоохранительных органов / судебной системы нужно уважать:
— Калі кіроўцу пазбаўляюць пасведчання не за грубае парушэнне, сам дакумент не забіраюць. Але пад вашу хату прыязджае патруль (на грамадзянскай машыне ў грамадзянскім адзеннi) і сочыць, ці паедзеш ты на працу на аўтамабілі альбо будзеш карыстацца грамадскім транспартам, роварам і г. д. Калі ж такі чалавек паедзе за рулем, то да тэрміна пазбаўлення дабавяць яшчэ і вялікі штраф.
В то же время, несмотря на всю принципиальность, полиция может пойти на неслыханные для белорусов уступки:
— Зноў-такі не за самае злачыннае парушэнне, напрыклад за абгон у забароненым месцы, могуць забраць правы не адразу. Прыходзіць кіроўца і кажа: у мяне водпуск праз тыдзень. Тады тэрмін пазбаўлення пераносяць на месяц. Уяўляеце такое ў нас?
Опять возвращаемся к уже набившей оскомину теме. Во время поездки по Польше Юрий Краснов пытался разобраться в синдроме местного дальнобойщика. Напомним мнение эксперта: «Сперва такое шокирует, а потом понимаешь, что это норма. Польские дальнобойщики же кажутся паиньками, они теряются в этой среде, которая со стороны выглядит агрессивной».
Как считает Андрей, уместнее говорить не про синдром польского дальнобойщика, а про синдром белорусского или украинского... «Калі вы бачыце неадэкватныя паводзіны кіроўцы грузавіка з польскімі нумарамі — 99%, што за рулём не паляк. Зараз на фурах з PL шмат працуе ўкраінцаў і беларусаў», — уверяет наш собеседник.
— Заязджаю ў Галандыі на паркоўку, — приводит пример водитель. — За мной — фура з польскай рэгістрацыяй. Падыходжу і кажу: «Прывет, украінец (в оригинале было немного иначе. — Прим. Onliner)!» Шкло апускаецца, і ён пытаецца: «Адкуль ты ведаеш, хто я?» Дык усё ж лагічна! Прыехаў немец на паркоўку — прывітаўся, галандзец, паляк, чэх — таксама. А вось беларусы і ўкраінцы такой звычкі не маюць. Беларусаў у Польшчы зараз не так шмат, як украінцаў. Тым большая верагоднасць, што гэта менавіта ўкраінец...
Ну дык вучыцеся этыкету! Некалі я сам такі быў, але з цягам часу зразумеў, што трэба вітацца, дапамагаць, заўсёды паводзіць сябе культурна.
Что же касается обычных автомобилистов и постоянного превышения скоростных лимитов, то Андрей подтверждает прежнюю догадку ведущего «Разборов...». Мол, водители нарушают только тогда, когда уверены, что контроль в этот день и в этом месте не проводится.
— Та-а-ак, палякі — гарачыя хлопцы! — восклицает гость рубрики. — Тое ж самае ў Эстоніі. Ездзяць яны мама дарагая! Пакуль не з’явіцца грамадзянскі аўтамабіль з рухавіком вялікага аб’ёму. Звычайна гэта Mitsubishi альбо BMW. Спецыяльны рэгістратар фіксуе ўсе парушэнні. Потым запальваецца надпіс «Рухайцеся за мной» i...
Юрий Краснов вспоминает, что во время поездки по трем странам полицию встречали крайне редко. Хотя в Польше действительно заметили гражданский BMW, в котором находились полицейские, проводившие скрытый контроль.
— Стаяць на трасе яны таксама могуць, але спыняюць толькі тады, калі ёсць дакладны сігнал ці рэальная прычына, — уточняет наш собеседник. — Іншая справа, калі паліцыя праводзіць свае «фільтры». Гэтая практыка, між іншым, прыйшла да нас з Еўропы, а не наадварот.
У нядзелю могуць прыехаць на паркінг, дзе стаяць некалькі соцень грузавікоў, і кожнага кіроўцу пракантралююць наконт стану. Калі высветліцца, што той ужываў алкаголь, то пасведчанне забяруць і вернуць раніцай пасля паўторнага кантролю. Калі нават будзе 0,1 праміле, ідзі і чакай, пакуль не станеш цалкам цвярозым.
Андрей также обращает внимание на культуру пользования световыми приборами. За границей водителей приучили к корректному и адекватному обращению с кнопочками и рычажками: «У Еўропе адразу ж атрымаеш штраф, калі будзеш ехаць з супрацьтуманкамі ў сонечнае надвор’е. У Беларусі ж слепяць фарамі, і нікога гэта не калыша».
В той же Польше мы никак не могли разобраться, имеют ли пешеходы преимущество при пересечении проезжей части по нерегулируемому переходу. По местным ПДД вроде бы да, но на практике это незаметно.
— Там пешаход павінен спыніцца перед праезнай часткай, — объясняет Андрей. — З другога боку, кіроўцы прапускаюць. Але калі няма тэхнічнай магчымасці спыніцца, такое патрабаванне да пешаходаў дапамагае не дапусціць ДТЗ.
В Европе очень развито велодвижение, и дальнобойщик, изъездивший большинство европейских стран вдоль и поперек, поражается, как в этом отношении все устроено у нас:
— Я бачу, як у Германіі альбо Нідэрландах ровары рухаюцца з хуткасцю аўтамабіляў. Каб у Беларусі так ездзілі б, дык усе б пабіліся. Там амаль што няма месцаў, каб не было веладарожкі.
А еще по велодорожкам не ходят пешеходы, за это предусмотрен штраф. И если велосипедист собьет человека на выделенной территории, то отвечать с большой вероятностью будет потерпевший.
Другой вопрос, что инфраструктура там на высоком уровне: используются конструктивные элементы, цветовое кодирование, не говоря уже о продуманности размещения велопутей.
Интересно, что, по словам Андрея, гироскутеры, самокаты и другие средства персональной мобильности, как называют такие девайсы в проекте изменений для ПДД, ездят по велодорожкам.
— У той жа час калі веласіпедыст будзе ехаць па тратуары, яму дадуць штраф, — дополняет наш собеседник. — Кожны мае сваю тэрыторыю!
Андрей также замечает, что разницы в организации дорожного движения между странами ЕС практически нет. Используются те же стандарты, те же средства управления транспортом. Хотя детали могут отличаться (вспомните хотя бы ромбы в Каунасе).
— У нас ноччу можна ехаць і спыняцца на кожным светлафоры, бо будзе гарэць чырвоны, — возмущается дальнобойщик. — У Заходняй Еўропе не так. На скрыжаваннях стаяць датчыкi, i здалёк уключыцца зялёны. Аднойчы ехалі калонай з 5—6 грузавікоў. Везлі груз у Талін. Бачу, што пачалі парушаць ліміт. Кажу па рацыі: «Навошта? Зараз спынімся». Не паверылi. А праз 100 метраў загарэўся чырвоны. Такімі вось метадамі там супакойваюць і прымушаюць весці себя бяспечна.
— Знаете, у меня складывается мнение, что не все у нас плохо, — подытоживает выпуск Юрий Краснов. — Но послушаешь таких людей, как Андрей, и понимаешь: нам еще есть куда стремиться.
Читайте также:
Библиотека Onliner: лучшие материалы и циклы статей
Auto.Onliner в Telegram: обстановка на дорогах и только самые важные новости
Быстрая связь с редакцией: читайте паблик-чат Onliner и пишите нам в Viber!
Перепечатка текста и фотографий Onliner без разрешения редакции запрещена. ng@onliner.by